måndag 5 juli 2010

Thailändsk katt bland politiker i Visby

Katt bland hermelinerna? I dubbel bemärkelse.
Jag gör jungfruresan i Almedalen. Men jag vänder inte sidan till och skjuter rygg, reser rygghåren och fräser som katter gör när de känner sig osäkra. Nej, jag är nog mer den där som smyger fram och stryker runt benen på folk och hoppas på lite uppmärksamhet.

Jag har en kattkompis med mig också. Jaded Chouwilai från Thailand som i programutbudet här i Almedalen är lite udda. Men det han åstadkommer i Thailand för att förändra såväl alkoholsituationen som möjligheterna för kvinnor att bli behandlade som fullvärdiga medborgare är stort. Det är långt mer än många proffstyckare och politiker och politikerdrängar/-pigor som vimlar på gatorna här den här veckan kommer att åstadkomma i praktisk handling. Utmaningen för mig och oss är att kommunicera detta.

Bor centralt precis innanför muren med 200-300 m till allt, ok 400 m kanske då till själva Almedalen. Drev runt i kvällen en timme. Märklig upplevelse att drygt 100 m från det stillsamma huset kliva rakt in i nattvimlet och springa på Janne Josefsson, Katrin Kielos, Jan Björklund m fl bekanta ansikten. Och så kommer Fredrik Reinfelt lugnt gående kramandes sin son med ett par fiskevästklädda livvakter på drygt armlängds avstånd. Trots allt ett fantatstiskt land när statsministern helt - ja. nästan helt då - lugnt kan knalla runt på gatan.

I morgon kl 14.00 ska vi testa Jadeds thailändska engelska mot en sommarpublik på Gotland. Det kan bli tufft. Får se om vidtagna åtgärder avhjälper ev språkförbistring. Det han har att säga är mycket spännande.

/ Per-Åke A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar