måndag 5 juli 2010

I Almedalen är alkohol en fråga för gommen


Det är bra! Intressant! Mycket bra! Jaded Chouwilai, vår gästföreläsare under Almedalsveckan är asiatiskt artig och uppskattande.

Att få en thailändare att uttala sig på ett kritiskt sätt om nånting är inte lätt. Och jag vet ju det att är det nånstans i världen man inte ska bli arg och upprörd så är det i Sydostasien. Ingen ska behöva förlora ansiktet så därför skäller man inte ut en person och särskilt inte inför andra. Att kritisera är med andra ord fel rent kulturellt.

Jag är inte säker på att Jaded verkligen tyckt att måndagen varit intressant hela dagen. Min "näsa" säger mig att han nog känner sig lite överflödig ibland. Fokus här i Visby är ju inte utrikesarenan, det handlar om inrikespolitik. Men seminariet Du slår din kvinna man. Varför? samlade i alla fall ett 25-tal publik utanför silon på Internationella torget i alkoholfria zonen. Såväl Jaded som Monica Engström från UNIFEM Gotland och Åsa Hagelstedt som moderator gjorde ett bra jobb med att förklara hur angeläget det är att ta itu med mäns våld mot kvinnor. Jaded kan ju också påvisa en framgångsrik metod. Genom att få män att sluta dricka slipper ett antal kvinnor våld. Sic!

Jag påminner mig när närpolischefen i Finspång, Tony, vid ett tillfälle sade att funnes inte alkohol så skulle 80 procent av vårt jobb försvinna. Har han rätt är det märkligt att alkoholen inte är en inrikespolitisk fråga av så stor vikt att den borde debatteras på många scener här i Visby denna vecka.

/ Per-Åke A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar