lördag 22 september 2012

Östafrikas alkoholkultur i fokus

Nej, Mt Kilimanjaro valde att dölja sig i en molnslöja så mitt öga fick inte njuta av dess storhet idag när jag landade i Tanzania. Det var några år sen jag var här. Nu ska vi följa upp om det hänt något på alkoholpolitikfronten i Östafrika.

Taxiresan in till Arusha från Kilimanjaro International Airport var väldigt trevlig. En 25-årig kille, muslim och nykterist, har en flickvän som han ska gifta sig med om två år, kör taxi åt brorsan och berättade en hel del om Tanzania. Både om normförskjutningar bland muslimer och om relationer mellan masajmän och -kvinnor.

På måndagmorgon hälsar social- och hälsominister Hussein Mwinyi ett 80-tal delegater på den tredje östafrikanska konferensen om alkoholpolitik välkomna till Tanzania. Sveriges ambassadör Lennarth Hjelmåker kommer också att inledningstala. Vi får väl se vad han säger om vad Sverige gör på området. Det är ju inte så mycket när det gäller att stöjda arbetet här i Östafrika utöver vad vi gör.

Jag värmer upp med att träffa några kvinnor i morgon lunch, kvinnor som ingår i det projekt vi stöder genom organisationen WOCHIVI. Det blir en tur ut på landsbygden skulle jag tro. Kvinnor är ju den grupp som drabbas värst av alkoholen utan att själva dricka. Deras rättigheter respekteras inte. Mannens makt och privilegium att dricka står obruten. Men vår avsikt är ju att stärka dem på olika sätt och utmana alkoholkulturen.

Hotellet ser väldigt flashigt ut utifrån men är ett normalstandardhotell. Man blir alltid glad när man är i Tanzania och kan koppla upp sig till ett bra trådlöst bredband. Det blir bara bättre och bättre. Mount Meru ligger strax utanför Arusha, som är en grön stad i ett annars ganska brunt, höglänt landskap med spännande viltparker västerut (Lake Tarangire, Lake Manyara och Ngorongorokratern som en del av det väldiga Serengeti).

Strax före 8 på kvällen (hon är 7 hemma) borde regionala kontoret med Gunnar i spetsen har anlänt så jag kilar ner till receptionen och kollar.

Vi återkommer från Internationella Institutet. Jag är inte ensam här. I morgon kommer Kristina Sperkova och på måndagmorgon Sara Heine.

Per-Åke Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar