tisdag 25 september 2012

Framgångar och optimism i Arusha

Optimism. Uttryck som: "Jag har lärt mig väldigt mycket." Erfarenhetsutbyte. Nya kontakter. Fler organisationer än förra gången. En bra "statement". Välorganiserat.
 All heder till Gunnar, Brenda, Gunnar, Helena, Ali, Rose och Masudi för ett utmärkt arrangemang.
 

Och här står Gunnar Kraft, vår nuvarande chef i Dar es Salaam och regionen med ett handslag med Dr Stanley Sonoya, representant för folkhälsan i Östafrikanska gemenskapen, EAC. Handslaget är att EAC vill göra nästa östafrikanska alkoholpolitiska konferens ihop med oss, IOGT-NTO-rörelsen och förmodligen då också EAAPA, East African Alcohol Policy Alliance, som du kan se här med nya styrelsen från igår. Moses Waweru från vår partner SCAD i Kenya är ny ordförande, Han är killen i mitten. Från vänster David från Uganda, Justine från Burundi, Moses från Kenya, Bertha från Tanzania och han som jag inte kommer på namnet på just nu från Rwanda.

 
Gissa om jag ser framför mig hur fem länders hälsoministrar samlas för att diskutera alkoholpolitik och församlingen för övrigt har ett 30-tal parlamentsledamöter från regionen. Hmmm! Det vore mumma det!! Det är tillåtet att drömma. Det här är ju lite av vår baby, det Gunnar Lundström och jag drog igång för snart 4 år sen.
 
Men Sorry folks! Nu är det avskedsmiddag och det vill jag ju inte missa. Pratar gärna vidare med Nasteha Mohammed från Somaliland fast född och uppvuxen i norra Kenya. Praktikant hos TAMWA i Tanzania. Och hon är bara en av en massa spännande människor här.
 
Egentligen vill jag nog inte åka hem och ändå lockar Internationella torget och bokmässan och kollegan Maria och andra som jag ska jobba med där så jag sticker nog i morgon kväll ändå hemåt.
 
Per-Åke Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar