måndag 24 september 2012

En dag full med föredrag och Power Point.Och i morgon bitti ska jag som inledning på dagen själv terrorisera konferensdeltagarna med en Power Point. Men det gör jag så gärna, Ska prata en halvtimme om hur alkoholindustrin försöker påverka alkoholpolitiken.

Har träffat många nya och spännande människor som Juliet från IAS, International Aid Services, som jobbar i Uganda. Deras svenska gren sökte upp mig i våras och ville ha råd om sin ansökan till Sv Missionsrådet för Sidapengar. Det gäller ett vattenprojekt i (västra? norra?) Uganda där man ville öka kvaliteten på insatsen genom att försöka få ner drickandet som hindrar utvecklingen. Fler och fler upptäcker hur alkoholen stör eller t o m förstör insatser. Hur ska man få kvinnorna att sluta brygga och bränna? Självklart kopplade jag ihop henne med Faith (se gårdagen) som ska dela med sig av erfarenheterna med mikrolån.

Dagens tråkigaste presentation kom från Uganda där arbetet med en alkoholpolitik helt avstannat. Alkoholindustrin blockerar processen sedan 4-5 år och ingenting har hänt sedan förra Arushakonferensen. Jag försökte övertyga några ugandier om att starta en parallellinsats och bjuda in parlamentsledamoten John Mututo och chefen för alkohol- och narkotikamyndigheten i Kenya William Okebi, som berättat om stora framgångar med den nya alkoholpolitiken i Kenya. Våld och trafikolyckor har minskat med 30 procent!!!!!!!!

Gunilla Carlsson! Jag uppmanar dig igen: Öppna börsen för storskaliga insatser kring alkohol och alkoholpolitik och vi ska förändra Afrika. Vi ska ge utvecklingen draghjälp. Hörru Gunilla!!

Vice hälsoministern Seif Rashid invigde konferensen och Sveriges officiella representant var Lennarth Hjelmåker som på sedvanligt förekommande sätt uppmuntrade vårt arbete i Östafrika men var snabb att påpeka att han inte hade något inflytande över resursströmmarna. Se bara till att rapportera hemåt vad vi gör här och vad det leder till, så får vi göra framstötarna själva mot UD.

För fyra år sedan föddes embryot till östafrikanska alkoholpolitiska alliansen. Nu finns det nationella allianser i alla fem länderna, där åtminstone tre jobbar riktigt bra. Omkring 50 organisationer ingår i allianserna så vi börjar få opinonstryck här i regionen.

Ni förstår att det är spännande att vara med och påverka folkhälsopolitiken i de här fem länderna med våra insatser. Det är lättare här än hemma i Finspång där man hukar för alkoholfrågan trots alla människor som far illa.

En varm baguette med ost och tomater på Africafé tillsammans med Sara och Kristina fick avsluta dagen. Kristina ser du förresten här tillsammans med distriktsläkaren Macca Mbalva som jag beställt en artikel av för vår hemsida.

Från ett mycket behagligt Arusha ca 22 grader varmt skriver jag och förbereder mig på att gå upp till första bönen kl 05.20. Klart jag litar på muftin. Ska mycket till för att han ska ha försovit sig.

/ Per-Åke Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar