söndag 23 september 2012

Behagliga och lockande Arusha

Visst är det tropikerna men ändå inte här i Arusha. Behagligt varmt, sådär 26-28 grader. Det är grönt fast brunt och dammigt. Arusha är som en stor grön oas i ett annars ganska brunt landskap. När man flyger in över södra Kenya är färgskalan på marken ganska begränsad. Sedan söder om Arusha är det åter ganska brunt.

Västerut ligger de spännande viltområdena med som jag tycker pärlan bland andra, Ngorogorokratern. Jag hinner inte denna gången men jag längtar dit igen till zebrorna och gnuerna, till lejonen och elefanterna, strutsarna och geparderna, noshörningar och flodhästar, vårtsvin och gamar .... fascinerande verkligen.

Nu har folk strömmat in här under kvällen. Konferensen börjar i morgon. En del gamla bekanta, men de flesta okända ansikten på vänner som jag lär känna de närmaste dagarna. Och jag har träffat Ananilea Nkya som kommer till Sverige i slutet på veckan för Internationella torget på Bokmässan bl a,

Man känner sig hemma här. Varit ute på smågator och inne bland hus och inte hört en enda unge skrika 'msungu'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar