söndag 24 oktober 2010

Lugn lördag i Chiang Mai

Efter en hektisk vecka tänkte jag så varva ner under lördagen. Vaknade som vanligt i ottan - det har enligt en god vän på Tollare folkhögskola med åldern att göra. Tack för inspel, Olle!

Innan jag somnade fredagnatt gick jag på grodjakt. Först hördes ett mystiskt ljud från verandafönstret - det är genom det jag ser Ping Rivers bruna massa flyta ner mot Chiang Mai och vidare till översvämningsområden. Ljudet ignorerades, mindes det från en vecka i Malaysia där jag aldrig fick något svar på vad det var eller riktigt varifrån det kom. Men då, innan jag släckte rörde sig en mindre mörk kropp efter golvlisten under skrivbordet. Ingen råtta, ingen orm! men väl en groda. Vad göra?

Jag försökte i ungdomen att använda yngre exemplar som agn när jag fiskade utanför Rönnskärsverken, men det kändes aldrig riktigt bra att kroka den fångade grodan och det blev heller aldrig napp. Minnet att ta i djuret var därför inte positivt laddat så jag ville ha ett alternativ.

Stör ej skylten på insidan av ytterdörren och en papperskorg löste problemet. Grodan fick en ny hemvist och jag frisk luft.

Sen krockade två arrangemang - naturligtvis. Fotboll på 700-års stadion och en middag med burmesiska vänner. Valet var trots allt enkelt - middag.

Oj - nu är det nationalsång på TVn. Klockan är 8!

Åter till middagen. Roliga diskussioner om FB. Vad vissa skriver! Uppdateringar kring det kommande valet i Myanmar. Ny flagga, nytt namn och kanske ny nationalsång. Militären gör vad de kan för att uppfylla spådamernas och astrologernas förslag!

Kulinariska berättelser från regionen, men också från Ed och Oslo. Vi ojade oss över priset på en BigMac i den norska huvudstaden.

Sen fortastte kvällen med att vi systematiskt gick igenom retorik och verklighet kring Myanmar. Innan hemfärd hann vi med följande länder och personer: Republic of the Union of Myanmar, Kina, Laos, Indien, Thailand, Malaysia, Singapore, Pakistan, Sri Lanka, USA, Frankrike, Sverige, Ryssland, Ukraina, Polen, Ban Ki Moon, Obama, Hu Jintao, Sarkozy, Than Shwe, Bernard Kouchner, Thaksin, Margaret Chan och Gunilla Carlsson.

Det var en värdig avslutning på en trevlig kväll!

EH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar