måndag 25 oktober 2010

Kineser och Carlsberg - sagt i förbifarten

Lokal taxichafförer är bra informatörer. Det är en gammal sanning och det fick jag mig till livs när vi nu i eftermiddag i tropiskt regn passerade en F!-bana som jag tidigare ordat om.

Nu var min taxikompis kines (Hakka), men sedan många år boende i Kuala Lumpur. Vi småpratade om ditt och datt, då han bekände att en gammal trogen kund, en dansk direktör på Carlsberg i Malaysia, just flyttat till Hong Kong, eftersom det blev för tröttsamt att pendla. Han håller nämligen på att lära upp 3000 kineser som ska sköta nya bryggerier i ett joint-venture som Carlsberg gått in i. Markanden för Carlsberg ser ljus ut - folkhälsan i Kina tar stryk.

Och i tidningen för "världens bästa" lågprisflyg, Air Asia, kunde jag läsa att även om man normalt inte drack alkohol, var det oartigt att tacka nej när man avslutat en affär/resa/middag med en kinsesk partner. De skulle då tappa ansiktet.

Undar hur det ska gå ikväll när jag möter Federation of Chinese Associations Malaysia, Huazhong? Fortsättning följer.

EH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar