söndag 6 juni 2010

Söndagkväll i Chiang Mai

Dagen har gått i lugnets tecken – finns ännu inte i zodiaken, men vem vet om några år. Efter en stärkande läsning av dokument från Forum Syd var det dags att utforska stränderna av Mae Ping. Det gick också fort eftersom jag inte lärt mig att hitta inofficiella parkeringar. Nej, det vara bara att ta sig tillbaka till Nimman (en lokal förkortning av gatunamnet). Byte till gångarvänliga skor och lätt klädsel – luftfuktigheten varnade för regn! Fyra timmar senare kunde jag konstatera att vad borgmästaren sagt i torsdags om att ”Walking street” , gatan genom gamla stan som stängs av för trafik på söndagar och blir en lång marknad med traditionell musik, olika saker man kan vara utan och stånd med lokala maträtter, var alkoholfri. Med begränsad split vision såg jag faktiskt inga öltält. Bra början. Stop Drink Network fortsätter sitt påverkansarbete på andra gator .

I morgon bär det av mot Chiang Rai och Mae Sai Drop-in Center för gatubarn huvudsakligen från Myanmar. Det är också vårt profilprojekt inom Världens Barn-insamlingen och jag ser verkligen fram mot att träffa Volunteers for Children Development Foundation, VDCDF.

EH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar