måndag 27 september 2010

Happy Hour i Paradiset

Sista dagen på bokmässan (sön 26 sep) kör vi ett seminarium från stora scenen kring turism och alkohol. Sara Heine skrev en rapport i våras på Schyst resandes och vårt uppdrag. Fokuserar på hur alkoholen med turismen förändrar lokalsamhällen. Det kan vara samhällen helt utan alkoholkultur som förvandlas och drabbas av baksidorna. Turistnäringen/Resebolagen tar hem de stora vinsterna, landet och dess befolkning sitter kvar med Svarte Petter.

Gör ett besök i Sidas monter och pratar med pressekreterare Tove Wennergren. Sida vill särskilt gärna visa fram några skrifter om barns rättigheter och våld mot barn. Ger mig ingång till att lyfta alkoholens roll i våldet. Ännu en gång landar jag i argumentet att det tar generationer att göra mannen mindre våldsam. Det håller Tove W med om. Jag hävdar att våldet kan man minska under tiden man förändrar mannen genom åtgärder mot alkoholen. Tove W köper det också. Hon tycker att vi ska ta upp frågan med Sida. Jag lovar henne att teamchef Hälsa Göran Paulsson ska få besök av oss.
Jag måste ta några bilder till av FN-familjens Berit och Anita. De vill ha för publicering så jag kliver upp på en stol och klämmer en hög bild. Kompletterar det med porträtt av dem båda med kompis(?)./PÅA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar