tisdag 1 november 2011

Bakom alla förkortningar finns en massa underbara människor

Hej igen!

När jag kom till Östafrika för en månad sedan var det många akronymer för alla partnerorganisationerna som mest var svåra att uttala och svåra att komma ihåg vilka ordning bokstäverna kom i och vad de stod för. Det var IDYDC, BGGA, BSA, KGGA, SCAD, WOCHIVI och några till. Sen var det lite begrepp som LFA, Log frame, BAR report och Operation Plan som florerade med. Begreppen har nu fått mening för mig och akronymerna har blivit till organisationsnamn jag har koll på. Men framförallt har jag fått träffa alla underbara människor som arbetar på dessa organisationer. Och några av dem gör det dessutom på ideell basis.
Carolyne jobbar som voluntär på SCAD Kenya.

En av alla de underbara människor jag fått möta är Carolyne Njoroge som arbetar som voluntär på SCAD Kenya. Arbetet där gör hon helt på ideell basis. Hon är ensamstående mor till en 7-årig dotter, som går i skolan. Hon försörjer både sig själv och dottern och betalar skolavgifter för dottern också. Hon har arbetat på SCAD som voluntär i över fem år. Tidigare fick de en liten ersättning varje dag, men det var då de hade ytterligare bidragsgivare.

För att klara sin situation arbetar hon extra med att hålla i kurser hos andra organisationer och får på så sätt en liten inkomst.Trots att de människor jag har mött har en sån helt annan situation än vad jag själv har, har de alltid nära till ett leende och är varma och helt närvarande personer som bryr sig om sina medmänniskor på ett äkta sätt. Det tycker jag är väldigt beundransvärt. Jag är så tacksam för att jag får denna fina möjlighet att träffa alla dessa underbara människor.
Ha det så gott så hörs vi snart igen!
Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar