tisdag 7 december 2010

På resa i Bosnien


I söndags landade jag på Sarajevos flygplats med hög feber, hosta och kraftig snuva. Tack vare starka tabletter tackade jag ja till en kopp te inne i stan innan vi for till Travnik där CEM har sitt kontor. CEM (Centre for youth development) är Internationella Institutets partner i Bosnia & Hercegovina och sedan 2010 har vi ett formellt avtal som sträcker sig över tre år. Nu skulle vi tillsammans gå igenom framförallt vad som var gjort och vad som kommer göras under 2011.

CEM är en av få ungdomsorganisaitioner i Bosnien och de har i år fått igenom att de bosniska myndigheterna ska upprätta särskilda lagar för ungdomar för att tillgodose deras rättigheter. Parallellt med det arbete kommer de från och med 2011 arbeta med att lobba bland ungdomar i skolor och bland andra ungdomsorganisationer för att att den befintliga alkohollag som finns i landet ska implementeras och förbättras.


Vår diskussion handlade mycket om kampanjarbete och jag hade tagit med mig exempel på våra informationskampanjer men också på UNFs och ADIC Sri Lanka. Mitt på dagen åkte vi upp i bergen för att äta lunch och på väg ut ur stan passerade vi en liten park som CEM fått lov att ta sig an och rusta upp och sedan installerat trådlöst Internet i med framförallt undgomar som målgrupp. Projektet har verkligen lyckats och startsidan man får upp varje gång man loggar in har besökts av flera tusen hittills.

Efter två dagar i Travnik är jag nu i Sarajevo. Här ska jag träffa LINK som är en medlemsorganisation i IOGT International och en aktiv medlem i Active. Så ut i den blåsiga staden!

Jenny Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar