tisdag 30 november 2010

Utanför de feta rubrikerna - men kulturellt intressant?

Från Vietnam undrar ekonomiskt ansvariga var de 1000 ton guld som köpts från utlandet de sista 20 åren tagit vägen? Med tanke på vietnamesers avoga inställning till banker kan man gott tro att somliga sover hårt om nätterna.

För några år sen krockade jag i Ha Noi med en fotgängare . Jag kom på motorcykel, inte särskilt fort eftersom jag spanade efter en viss typ av flätad korg jag sett efter gatan Hai Ba Trung. Som tur var skadades ingen av oss, - men det blev ingen korg heller. Marken där "affären" låg, betingar nu ett pris på 50 000 USD per kvadratmeter. Det är vad tre familjer kräver för att flytta. Vi får se hur det går, men den 15 januari 2011 ska det börjas bygga nytt på 22-24 Hang Bai and 25-27 Hai Ba Trung. Tror inte värdestegringen har med min vinglande rutt att göra, jag minns bara platsen alltför väl!

Det är mycket man inte förstår, men i början av november var en grupp av 20 modeller som tävlar om titeln Miss Earth i Vietnam. Som en del i programmet var besöket på Da Phuoc soptipp utanför Ho Chi Minh City. Enligt referatet, som i Vietnam är mycket sanningsenliga, säger modellen från Singapore, Maricelle Rani Wong följande: Ihär citerar jag tidningens engelska text) " she was surprised to see such as big waste treatment site. As the second-year student at the National University of Singapore, Wong has visited several rubbish dumps in Singapore but they are much smaller than the one in HCM City". Kan inte Aftonbladet med sin progressiva inställning ta initiativ till något liknande i Sverige?

NU är lunchpusen över och vi går alla tillbaka till våra skrivpulpeter för ytterligare några timmar i rörelsens tjänst.

EH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar