tisdag 24 augusti 2010

EFFEKTIVITET


Min kollega Rosmarie Strasky och jag, Helen Richard, ankom till Dar es Salaam i söndags. Vi besöker tre städer på tio dagar: vi sitter med andra ord mest i möten...
I väntan på visumet på flygplatsen i söndags kväll hörde jag en svensk man, som också stod och väntade på sitt visum och som uppenbarligen varit i Tanzania många gånger, deklarera för sitt resesällskap att det finns bara en sak man behöver här: tålamod. Jag undrar vad man säger om oss svenskar och Sverige: det finns bara en sak man behöver i Sverige – högt personligt tempo?

Visst är det sant att upplevelsen är att allt går långsammare här. Långsamhet är för många av oss synonymt med ineffektivitet. Ineffektiv är bland det värsta man kan vara. För att inte tala om ett ineffektivt bistånd. Som att svära i kyrkan. Däremot börjar jag bli osäker på om det allt mer genomreglerade och genomkontrollerade biståndsapparaten bidrar till just effektivitet.

Hursomhelst, här hade jag tänkt ladda upp en fin bild på Rosmarie och mig och sen en bild på de två ytterst kompetenta, noggranna och effektiva revisorerna vi träffade igår. Tyvärr går det inte. Internet är för långsamt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar