fredag 28 september 2012

Och lite till från Arusha


Äntligen, äntligen lyckades jag koppla upp mig och logga in för att kunna beskriva 3rd EACA (3rd East Africa Conference on Alcohol) och vårt Partner möte i Arusha från mitt perspektiv (Per Åke har bloggat mycket om det).
Innan jag kom hit hade jag varit i Afrika en gång och det var i Marocco. Så i söndags kväll klev jag på en ny mark och känslan var helt underbar. Innan jag ens kom från flygplanet in i ankomst hallen, kändes allt rätt. Jag insåg direkt att jag inte har något problem med kaos och få regler. Lite underhållande var det att se alla medpassagerare gå runt flygplanet, fotografera sig med den stora maskinen som tog oss över en helt underbar del av Jorden till Arusha. Ja, himlen var klar hela vägen och då fick jag se Alperna som aldrig förut, Adriatiskt hav och sen Grekland som tog mig med häpnad och sen Sahara och Sahara och Sahara. Underbar och respektväckande i sin storlek och sin tomhet. 








Sen landade vi och det fanns inga korridorer och spärrar att passera så människor hittade sig fritt till ankomst hallen. Köer till passkontrollen gömde sig i rörelsen av alla människor och deras glädje, nyfikenhet och spänning. För dem som ändå behövde hjälp att hitta, fanns där några anställda som hade ett svar. Svaren skilde sig från varandra beroende på vem man frågade men till slut löste sig allt. Jag och Öysten Backe från FORUT Norge fick skjuts till hotellet av Region kontorets chaufför Silvery och sen var det bara att ”go with the flow”.  Jag fick äntligen träffa alla våra anställda vilket kändes som att träffa gamla vänner. Värme, skratt och mycket speciell (för mig) attityd jag trivdes med. Här kommer ett exempel på vårt samtal:
Jag: Hi, I am Kristina.
XY från RO: Ah Kristina, welcome!!! I am XY!
Jag: Så nice to finally meet you!
XY: Yeah alright!

Hehe =) Helt underbart!

I måndags och tisdags hade jag två hattar och representerade både IOGT-NTO rörelsens internationella institut samt IOGT International. I rollen som IOGT International viceordförande höll jag ett tal som kan läsas här. Huvudpoängen var…I won’t tell, allt kan läsas på www.iogt.org.  Konferensen avslutades med några uttalande som är mycket bra sammanfattade av Sara Heine i Accent och nämndes redan i Per Åkes inlägg. Det som inte skrevs om än var Orange Day. Varje 25:e över hela året är nu markerat av FN som Orange Day – Day to stop violence against women. IOGT International har börjat med det 25:e augusti och tänker fortsätta tills situationen blir bättre. Här i Arusha fick jag våra deltagare fotografera sig framför en orange projektion med texten:  ”Together we end violence against women. Together we stop excusing alcohol violence”. Här får ni se bilderna. Där är viktigt att ta upp alkohol relaterat våld som ingen pratar om i såna större sammanhang. Vår partner organisation WOCHIVI (Women and children vision) kommer göra en stor kampanj utav det. Stay tuned!

Efter konferensen var över, arrangerade Region kontoret en middag för alla deltagare som kom i sina folkdräkter. Vilka färger!






Under middagen lyssnade vi på ett band som först bjöd på musik som Beatles men sen blev det Afrikas sound och vi fick dansa och hoppa och skaka och twista =)

Det här med att representera IOGT International samt Institutet underlättade inte förståelse av alla IOGT strukturer bland våra partners, men Sara och jag höll sen en föreläsning under Partner möte och förklarade skillnader. Förvirrandet blev lite mindre men det var inte lätt att få feedback från deltagarna som satt i en halv cirkeln och lyssnade på våra bidrag. Att få dem prata, uttrycka deras åsikter och dela med sig av idéer och erfarenhet blev mycket MYCKET bättre när vi använde oss av ”World café” metoden och körde diskussioner om nuvarande situation och kommande processer angående ny ansökan för 3 års period vi ska skriva till Forum Syd och skicka in den 1:a juni 2013.  Den dagen skrev jag på Facebook: ”Our partners rock my world” vilket uttrycker exakt det jag kände och känner fortfarande när jag tänker på dem, på hur dem jobbar och tänker. Otrolig stor ideellt engagemang och vilja att skapa bättre villkor för sina medmänniskor.

Idag har jag fått äran att följa med en av våra partners, nämligen WOCHIVI, spendera en dag med dem och uppleva deras styrka, motivation och hopp.  Nästa blogg inlägg kommer jag ägna bara åt dem.

Tack för mig, vi ses snart =)
Kristina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar